31.10.2013 Helsinki

Vapaa julkaistavaksi heti.

Fossiilivapaa Eurooppa -kiertue rohkaisee siirtämään sijoitukset pois fossiilisia polttoaineita tuottavista yhtiöistä

Fossiilivapaa Eurooppa -kiertue tuo Eurooppaan Yhdysvalloista alkunsa saaneen ilmastokampanjan, jossa yliopistoja, eläkerahastoja, kaupunkeja ja muita sijoittajia rohkaistaan siirtämään sijoituksensa pois 200:sta suurimmasta öljyä, kaasua ja kivihiiltä tuottavasta yhtiöstä.

Kiertue huipentuu Lontoossa perjantaina 1.11. pidettävään tapahtumaan, joka näytetään suorana videolähetyksenä myös Aalto Design Factoryssa, Espoossa. Näytöksen järjestää Suomessa opiskelijoiden käynnistämä 350 Suomi. Suoraan Lontoosta puhuvat globaalin 350.org-ilmastoliikkeen perustajajäsen, kirjailija ja journalisti Bill McKibben sekä Greenpeacen pääsihteeri Kumi Naidoo. Tilaisuus on kaikille avoin.

Kiertue on jo herättänyt suuren mediahuomion ympäri Eurooppaa. Siitä ovat kirjoittaneet Saksan Die Tageszeitung ja Klimaretter, Turkin T24, sekä Iso-Britannian The Observer ja Scotland Herald. Divestment-liikkeen kasvusta on kirjoittanut myös the Guardian.

Aiemmin tällä viikolla Bill McKibben vastaanotti Oslossa arvostetun norjalaisen Sophie-ympäristöpalkinnon. Hän vetosi juhlapuheessaan suursijoittajiin, kuten Norjan valtion sijoitusrahastoon, joiden on kannettava varallisuuden mukanaan tuoma vastuu ja luovuttava sijoituksista fossiilisia polttoaineita tuottaviin yhtiöihin. Tarkoituksena on painostaa näitä yhtiöitä muuttamaan liiketoimintamallejaan. Muutos on välttämätön, sillä arvioiden mukaan 80% maailman fossiilisten polttoaineiden varannoista on jätettävä hyödyntämättä, jos ilmaston lämpeneminen halutaan rajoittaa alle 2°C:seen. [1]

Ensimmäiset eurooppalaiset sijoittajat ovat jo ymmärtäneet fossiilisten polttoaineiden tuottajiin sijoittamisen riskit. Norjalainen eläkerahasto Storebrand ja Alankomaiden Rabobank ovat edenneet sijoitusten vetämisessä pois fossiilisia polttoaineita tuottavista yhtiöistä hiilikuplaan vedoten. Hollantilainen Boxtelin kaupunki on ensimmäisenä eurooppalaisena kaupunkina sitoutunut vastuullisempaan sijoittamiseen. Ruotsissa keskustapuolue on kehottanut valtion eläkerahastoja luopumaan omistuksistaan fossiilisten polttoaineiden tuottajissa, ja Iso-Britanniassa kveekarit ensimmäisenä uskonnollisena yhteisönä suunnittelevat samaa. [2]

350 Suomi on käynnistänyt Rahat pois fossiilisista -kampanjan vedotakseen suomalaisiin korkeakouluihin, kaupunkeihin ja eläkerahastoihin, jotta nämä siirtäisivät sijoituksensa pois fossiilisia polttoaineita tuottavista yhtiöistä.

[1] Unburnable Carbon – Are the world’s financial markets carrying a carbon bubble? http://www.carbontracker.org/wp-content/uploads/downloads/2012/08/Unburnable-Carbon-Full1.pdf

[2] Quakers in Britain divestment announcement: http://www.quaker.org.uk/news/quakers-disinvest-fossil-fuels

————
Yhteydenotot: [email protected]