Kansainvälisenä Rahat pois fossiilisista -päivänä 13.2. Suomessa asiakkaat vierailevat useissa pankeissa keskustelemassa sijoitusvaihtoehdoista, jotka eivät sisällä fossiilisia polttoaineita tuottavia yhtiöitä.

Asiakkaat eivät halua sijoittaa varojaan näihin yhtiöihin, sillä niiden hiili-, öljy- ja kaasuvarantojen sisältämä hiilidioksidi ylittää moninkertaisesti sen määrän, mikä maapallolla voidaan vielä hyödyntää ilman katastrofaalista ilmastonmuutosta.

Pankkivierailut ovat osa kansainvälistä Rahat pois fossiilisista -päivää. Samana päivänä tuhannet kansalaiset ympäri maailmaa järjestävät satoja tapahtumia, joissa vaaditaan sijoitusten siirtämistä pois fossiilisia polttoaineita tuottavista yhtiöistä. Tapahtumapäivän taustalla on kansalaisliike 350.org, joka edistää konkreettisia tieteeseen ja oikeudenmukaisuuteen perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutokseen. Kansainvälinen Rahat pois fossiilisista -päivä on osa maailmanlaajuista Fossil Free -kampanjaa, joka Suomessa tunnetaan nimellä Rahat pois fossiilisista.

Kampanja haastaa suomalaiset yliopistot, uskonnolliset yhteisöt, kaupungit ja eläkerahastot siirtämään sijoitusvarallisuutensa pois fossiilisia polttoaineita tuottavista yhtiöistä liiketoimintaan, joka kehittää ratkaisuja ilmastonmuutokseen. Usein sijoittajat sijoittavat fossiilisia polttoaineita tuottaviin yhtiöihin välillisesti esimerkiksi osake- ja indeksirahastojen kautta. Fossil Free -kampanjan ansiosta useat yliopistot, uskonnolliset yhteisöt, kaupungit ja eläkerahastot ovat jo sitoutuneet siirtämään sijoitusvarallisuutensa pois fossiilisia polttoaineita tuottavista yhtiöistä.

– Jokainen voi ottaa yhteyttä omaan pankkiinsa ja tiedustella fossiilisten polttoaineiden tuottajista vapaita sijoitusvaihtoehtoja. Etenkin rahastosijoittajien tulisi kysyä pankeilta vaihtoehtoja nykyisille osake- ja indeksirahastoille, jotka usein sisältävät fossiilisten polttoaineiden tuottajia. Korvaavia rahastoja on olemassa, mutta pankit tarvitsevat kysyntää asiakkailta ennen uusien vaihtoehtojen tarjoamista, toteaa Rahat pois fossiilisista -kampanjan koordinaattori Saku Mäki.

– Lisäksi on tärkeää muistaa, että meillä on vaikutusvaltaa yhteisöjemme jäseninä. Esimerkiksi ylioppilaskuntien ja yliopistojen jäsenten tulisi vaatia tiedeyhteisöiltä johtajuutta tässä asiassa. Tiedeyhteisön sijoitustoiminnan on oltava linjassa tieteellisen konsensuksen ja tiedeyhteisön arvojen kanssa, jatkaa Mäki.

Suomessa Rahat pois fossiilisista -päivänä käydään keskusteluja fossiilivapaasta sijoittamisesta useissa pankeissa ainakin Helsingissä ja Tampereella.

Helsingissä järjestetään myös ulkoilmatempaus Kolmen Sepän aukiolla perjantai-iltapäivänä kello 17:00. Suomen Rahat pois fossiilisista -päivää järjestävät 350 Suomi, Ilmastovanhemmat sekä järjestöjen ulkopuolisia yksityishenkilöitä.

– Jäsenemme ovat ottaneet fossiilisijoitukset puheeksi pankkien kanssa jo ennen tapahtumapäivää, ja varmasti keskustelut jatkuvat sen jälkeenkin, toteaa Paula Sankelo Ilmastovanhemmat ry:stä.

Fossiilisiin polttoaineisiin sijoittaminen ei ole riski ainoastaan ilmastonmuutoksen takia, vaan myös puhtaasti taloudellisista syistä. Vaarallisen ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi 80 % tunnetuista fossiilisten polttoaineiden varannoista on jätettävä hyödyntämättä. Hiili-, öljy- ja kaasuyhtiöiden liiketoimintamallit perustuvat kuitenkin siihen oletukseen, että tunnetut varannot tullaan hyödyntämään. Merkittävä osa yhtiöiden hallinnoimista fossiilisten polttoaineiden varannoista voi osoittautua tulevaisuudessa arvottomaksi, mikäli ilmastonmuutosta ryhdytään torjumaan nykyistä voimakkaammin.

Tätä skenaariota kutsutaan hiilikuplaksi. Suomessa toimivista pankeista Nordea on jo ilmoittanut tehneensä periaatepäätöksen, jonka mukaan konsernin hallinnoimista rahastoista poistetaan hiilikaivosyhtiöt, jotka suunnittelevat uusien hiilikaivosten perustamista.

Mukaan Rahat pois fossiilista -kampanjaan ovat lähteneet nimekkäät Stanfordin ja Glasgow’n yliopistot, Kirkkojen maailmanneuvosto ja Ruotsin kirkko. Päätöksen tehneitä kaupunkeja ovat Yhdysvaltain San Francisco, Seattle, Portland ja Berkeley, Iso-Britannian Oxford, Hollannin Boxtel ja Ruotsin Örebro. Mukana on myös useita eläkerahastoja, kuten Norjan suurin eläkeyhtiö KLP ja Ruotsin AP2-rahasto. Kenties symbolisesti merkittävimpänä esimerkkinä amerikkalaisen Rockefellerin suvun säätiö Rockefeller Brothers Fund päätti viime syyskuussa luopua sijoituksistaan fossiilisia polttoaineita tuottaviin yhtiöihin.

– Suomessa etenkin yliopistojen, uskonnollisten yhteisöjen, kaupunkien ja eläkerahastojen on aika siirtää sijoitusvarallisuutensa pois fossiilisia polttoaineita tuottavien yhtiöiden osakkeista, sekä niihin epäsuorasti sijoittavista rahastoista ja muista sijoitusinstrumenteista. Näiden yhteistä hyvää tuottavien instituutioiden on lopetettava ongelman rahoittaminen ja siirrettävä raha ratkaisuihin, summaa Mäki.

Lisätiedot:

Saku Mäki

Rahat pois fossiilisista -kampanjakoordinaattori

Sarianna Mankki

Puheenjohtaja, 350 Suomi ry.

Tapio Pesola

Puheenjohtaja, Ilmastovanhemmat ry.

Helsingin tempauksen Facebook-tapahtuma.

Tampereen tempauksen Facebook-tapahtuma.